Het onderwijs op De Kiezel heeft de laatste jaren een
nieuwe impuls gehad. Bij de zaakvakken werken we thematisch. Bij de peuters en
in de groepen 1 t/m 4 werken we a.d.h.v. thema’s. De thema’s zijn in alle
parallelgroepen hetzelfde. Omdat we uitgaan van de interesses en de onderlinge
verschillen van de kinderen zal de uitwerking van een thema in elke groep
anders zijn. Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn:
1. Betrokkenheid: het keuze-initiatief wordt zoveel mogelijk
bij het kind
gelegd.
2. Betekenis: Is een activiteit voldoende zinvol voor een
kind. Spreekt
de opdracht aan?
3. Bedoeling: Heeft de leerkracht de bedoeling van de
activiteit
voldoende helder voor ogen?
We zoeken steeds naar een
balans tussen verplichte en vrije activiteiten. De leerkracht heeft hierin
steeds een
bemiddelende rol. Bij de
peuters en kleuters werken we met een ontwikkelingsgericht observatiesysteem
‘Kijk’. In de groepen 5 t/m 8 worden de zaakvakken thematisch
aangeboden. Door het stellen van onderzoeksvragen gaan de leerlingen
zelfontdekkend en onderzoekend met de stof aan de slag. Leerlingen presenteren
het geleerde in groepjes aan elkaar. ICT speelt hier een belangrijke rol in.