Samen bouwen aan Zelfvertrouwen.
Waarom Fides: Het aanleren van Sociale
Vaardigheden en werken aan Sociaal-Emotionele ontwikkeling van kinderen is iets
wat je niet precies in een methode kunt vangen én ook niet een vaste plek kunt
geven in het lesrooster. Sociale Vaardigheden/Sociaal Emotionele Ontwikkeling
is iets wat alle dagen én ieder moment een rol speelt. Fides is dan ook niet
een methode maar een werkwijze die op elk moment van de dag ingezet kan worden.
We spreken met z’n allen dezelfde (Fides-)taal: leerlingen, leerkrachten én ouders.
Bovenstaande is voor ons de reden
geweest om te kiezen voor Fides. 'Fides' betekent 'vertrouwen'. Vertrouwen als
kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-werkwijze wil via
praktische en zichtbare symbolen inzicht geven in jezelf en je omgeving. Het
gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert jezelf (bij) te sturen. De
werkwijze is ontwikkeld door Henk en Ingrid de Visser.
Kindcentrum de Kiezel en Fides: Het
team heeft in een teamcursus geleerd over en gewerkt met Fides, onder leiding
van Henk de Visser. Het team werd zo vertrouwd gemaakt met de werkwijze en
symbolen van Fides.
Ons kindcentrum ontving in het jaar
2016 het Fides-certificaat. Om de twee
jaar wordt gecontroleerd of de school zich nog steeds houdt aan de gemaakte
afspraken. Om er voor te zorgen dat Fides actueel blijft op de school zijn er
een aantal afspraken gemaakt:
Bij de intakegesprekken met de ouders van
nieuwe leerlingen zal er informatie rond Fides verstrekt worden (korte uitleg +
verklaring symbolen).
Bij de Informatieavonden, aan het begin van
ieder schooljaar, zal Fides ook ter sprake gebracht worden.
In de onderbouw komen alle symbolen ‘voorbij’. In de middenbouw komt alles echt
aan bod en in de bovenbouw wordt er vooral , middels de symbolen, gewerkt aan inzicht en bewustwording.
De symbolen zijn aanwezig en zichtbaar in
iedere klas en in de school hebben de symbolen een goed zichtbare plek.
Fides is een onderdeel van de klassenoverdracht en zal ook ter sprake komen bij
de groepsbespreking (bij de laatste groepsbespreking van het jaar).
Fides wordt elk jaar geëvalueerd (aan het eind van het schooljaar).
De Fides coördinator bewaakt de borging van
Fides.
In de aula van de school is een
ouderboekje beschikbaar. Dit boekje kan door ouders worden geleend om meer te
weten te komen over Fides en om er ook thuis mee aan de slag te gaan.
De
ballon zetten we in om kinderen te leren wat zelfvertrouwen is en het belang
van een goede houding en uitstraling. Terminologie die wordt gehanteerd is: Eén
ballon = je voelt je oké. Je durft je zelfvertrouwen te laten zien. Nul
ballonnen = te weinig lucht, onzekerheid. Tien ballon = te veel lucht, je laat
stoer of opvallend gedrag zien. Ook onzekerheid dus, net als 0 ballonnen.
De domino beeldt meeloopgedrag uit en geeft daarmee inzicht in groepsprocessen.
Met voldoende moed en zelfvertrouwen lukt het steeds beter om je niet mee te
laten voeren maar om uit de rij te stappen. De dominostenen maken heel
inzichtelijk dat het bepalen van jouw positie, bijv. bij vervelend gedrag in
een groepje, het verschil kan maken
Sleutelbos.We zouden een probleem kunnen zien als een gesloten deur. Om de deur te openen
heb je een passende sleutel nodig. Als je een bos vol sleutels hebt en je weet
niet welke de goede is, dan zit er niets anders op dan te proberen, net zo lang
tot je de goede hebt. Je begint met de ‘grote sleutel’, ik geloof in mezelf!
Daarna probeer je de andere sleutels.
100% In de natuur is er niets voor niets. Ik ook niet, want ik ben deel van die
natuur…dus ben ik goed zoals ik ben… gewoon… omdat ik er ben!
Oke-ojee gedachte Ons gedrag wordt erg bepaald door wat we
denken. Maar wat denken we en waaróm denken we zo? Denken we wel gezond? Met de
‘ojee’ en ‘oké’ gedachte proberen we duidelijk te maken hoe je een positievere
omgang kunt verkrijgen met jezelf en de ander. Ook hanteerbaar bij zaken waar
je tegen opziet. Wat is nodig om het van Ojee naar Oké te krijgen?
Rugzak De rugzak zet je in om kinderen duidelijk te maken dat je eigen gedrag en dat
van anderen ergens vandaan komt. Je leert ermee naar jezelf te kijken en naar
de ander. Anders gezegd: je leert wat je bij jezelf kunt zoeken, wat jouw
aandeel is, en wat je bij de ander kunt laten, waar jij geen direct aandeel in
hebt. Je leert je rugzak leeg te maken!
Matroesjka Van pijnlijke momenten en moeilijke situaties kunnen we veel leren. Maar is het
nodig om me alles aan te trekken wat me overkomt? Wij denken van niet. Welke
dingen moeten me diep van binnen raken, wil ik er iets mee doen, wil ik er iets
van leren? Welke dingen moeten me juist niet diep van binnen raken wil ik er
iets mee kunnen?